Interduct #2 in de 100%GZNDwonen Challenge

donderdag 31 mei 2018

Fresh-r en BRITT+1 hebben met hun innovatieve oplossingen voor gezond wonen de 100%GZNDwonen Challenge van Mitros gewonnen. Zij gaan nu aan de slag met een prototype, om aan te tonen dat hun concept echt leidt tot woningen zonder tocht, schimmel en teveel vocht. Dat is bekend gemaakt tijdens de finale van de challenge, die gisteren plaatsvond in De Fabrique in Maarssen. Ruim 200 aanwezigen lieten zich aan de hand van pitches van de vier finalisten inspireren door de nieuwste ideeën over werken aan een gezond en aangenaam binnenklimaat. Na een bevlogen verhaal van gastspreker Helga van Leur over innovatie, klimaat en duurzaamheid, koos een vakjury onder leiding van Marjet Rutten uiteindelijk voor de oplossingen van Fresh-r en BRITT+1. Zij ontvangen een vergoeding en mogen de komende tijd aan de slag met een demonstratie van een 100% gezonde woning van Mitros. Ondertussen gaat Mitros door met het aanjagen van innovatie: tijdens de finale werd direct een nieuwe challenge aangekondigd, dit keer over duurzaamheid.

Fresh-r, een samenwerkingsverband van Cevesin, Inhealth, Kristinsson Architecten en Reinbouw, ontwikkelde een slim, breed toepasbaar ventilatiesysteem in de gevel, dat in één dag geplaatst kan worden. Het idee van BRITT+1 (Interduct Groep, TNO, Bam Energy Systems, Brink Climate Systems, Renson en 5plus1), dat als tweede eindigde, met een ventilatiesysteem met luchtmenging boven de binnendeuren. De ‘gezond wonen coach’ van GEMI (Huygen Installatie Adviseurs, BBA Binnenmilieu en BIOC7 Architecten) en het concept ‘gemakkelijk gezond ventileren’ (Trebbe Bouw, Van der Sluis, BUVA, Tilmar, Heering) eindigden op een gedeelde derde plaats.

Juryvoorzitter Marjet Rutten was onder de indruk van de concepten van alle finalisten: “Mitros zocht specifiek naar een integrale oplossing die op relatief korte termijn kan worden geïmplementeerd en bovendien veel rekening houdt met de gebruikers. Alle vier de ideeën voldeden daar op hun eigen manier aan. Het is geweldig om te zien hoe de verschillende partijen de samenwerking hebben gezocht met ook ‘branchevreemde’ partners als psychologen, antropologen en automatiseerders.”

Ook Edward Hissink van winnaar Fresh-r is enthousiast over de samenwerking die door de challenge is aangegaan: “De grootste winst van het meedoen is de ijzersterke samenwerking die erdoor tot stand is gekomen! Samen met alle betrokken partijen zijn we erin geslaagd aan de gevraagde aspecten van de Mitros 100%GZNDwonen Challenge te voldoen. In ons eentje was dat nooit gelukt. Ik geloof dat het feit dat alles in één dag gerealiseerd kan worden voor de vakjury de doorslag gaf. Met onze oplossing hebben huurders dus weinig overlast maar wel een gezonde luchtkwaliteit en een aangenaam klimaat binnenshuis!”

Aanleiding voor de challenge

Als grootste sociale verhuurder in Utrecht en Nieuwegein onderhoudt en renoveert Mitros jaarlijks zo’n 800 woningen. Hoewel dit leidt tot grote verbeteringen op het gebied van onder meer isolatie, blijven punten als een koude tochtstroom en geluidsoverlast door ventilatiesystemen ook na de renovatie een veelvoorkomend probleem. Aanleiding van de challenge was om samen met de markt te komen tot concrete innovaties die op termijn leiden tot woningen zonder tocht, schimmel en te veel vocht. Henk Peter Kip, directievoorzitter van Mitros, is blij met de resultaten van de challenge: “Na de Badkamer Challenge van vorig jaar hebben we de markt wederom succesvol uitgedaagd om te komen met innovatieve oplossingen voor de problemen waar wij en onze huurders in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Nu is het zaak om samen de concepten een stap verder te brengen en ervoor te zorgen dat we binnenkort echt kunnen garanderen dat huurders na renovatie een gezond en aangenaam binnenklimaat hebben.”

Innovatie bij Mitros

Mitros is continu op zoek naar concrete innovaties die bijdragen aan haar kerntaken en haar ambitie om de huurder op één te zetten, in alles wat ze doet. Hierbij gaat het ook om het verbeteren van de samenwerking tussen partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van onze projecten. Daarom is Mitros in 2016 begonnen met ExpeditieDoorbraak: een programma om doorbraken in het renovatieproces te realiseren, met behulp van de kennis en ervaring van marktpartijen en maatschappelijke stakeholders. Met ExpeditieDoorbraak wil Mitros komen tot nieuwe, innovatieve concepten die de corporatie in staat stelt om slimmer, sneller en duurzamer te renoveren met zo min mogelijk overlast voor de huurder. De 100%GZNDwonen Challenge is, net als de Badkamer Challenge (waarvan de resultaten nu worden uitgerold), QLinker, Place2BU en Flat met Toekomst, een voorbeeld van de steviger nadruk die Mitros de komende jaren wil leggen op innovaties die bijdragen aan haar kerntaken.

Meer weten over de 100%GZNDwonen Challenge?

www.100procentGZNDwonen.nl
Aanvullende informatie op: www.mitros.nl/expeditiedoorbraak